ronlight
basket (0)

המידע מאחורי מדדי היום-יום - ניטור לחץ (סטרס)

 

 

לחץ (Stress) הוא תגובתו הטבעית של הגוף לאתגרי החיים והסביבה. זהו מצב פיזיולוגי מעורר המכין אתכם להגיב במהירות למה שממשמש ובא. מעקב אחר לחץ לאורך כל היום באמצעות שעון ה- GARMIN החכם מבוסס על הבנה מבוססת ומתוקפת מדעית של מערכת העצבים האוטונומית (ANS)1.

רמות הלחץ (0-100) נקבעות על ידי מנוע של חברת Firstbeat Analytics, שמשתמש בעיקר בשילוב של נתוני קצב הלב (HR) והשינויים בהם (HRV). נתונים אלה נקלטים על ידי חיישן אופטי שנמצא על גב השעון.

מערכת העצבים האוטונומית, המחולקת לענף הסימפתטי ולענף הפארסימפתטי, מסדירה את המערכות הפיזיולוגיות כך שהן יתאימו באופן מיטבי לדרישות המצב בו אתם נמצאים ברגע נתון. הענף הסימפתטי תופס פיקוד כשיש לפעול. במקרה כזה, הדופק מואץ, כלי הדם מתרחבים, העיכול מופרע והאדרנלין זורם. מצב זה מכונה לעיתים "תגובת הילחם-או-ברח". בזמנים שקטים יותר, הענף הפארסימפתטי דומיננטי יותר והגוף נכנס למה שמכונה "מצב נוח ועכל". במצב זה הגוף יכול לשקם את עצמו ולמלא מחדש משאבים שהתרוקנו בזמנים סוערים יותר.

השינה היא הזדמנות חשובה במיוחד של הגוף להתאושש, וכצפוי, הענף הפארסימפתטי של מערכת העצבים האוטונומית, הוא הפעיל יותר בזמן השינה.

בעת פעילות גופנית, מכשיר הGARMIN אינו מודד את רמות הלחץ, משום שהמאמץ הקשור לפעילות הגופנית עשוי להיות מפוענח כמצב לחץ. את השפעתה של הפעילות הגופנית אפשר למדוד ולהבין בדרכים אחרות. דיבור מול ציבור, או ריצה במעלה גרם מדרגות יכולים שניהם לשלוח את הלב למרוץ, אך הסיבות לכך שונות לחלוטין.

 

ענדו את המכשיר באופן סדיר לקבלת משוב מותאם אישית

הפרמטרים הגופניים שלכם ותגובת גופכם לגורמי לחץ, הם ייחודיים לכם. בהתאם לכך, שיטות הניתוח המשמשות לניטור רמות הלחץ שלכם מתוכננות להכיר ולהתאים את עצמן למצבכם האישי הבלעדי. באמצעות ענידה של המכשיר באופן קבוע, במיוחד בשעה שאתם ישנים, תוכלו לשפר את איכות התובנות שלו, משום שזה הזמן בו רמות הלחץ שלכם הן הנמוכות ביותר. דבר זה עוזר ליצירת הבנה טובה יותר של המגוון המלא של מצבי הלחץ והרגיעה שאתם חווים.

גם ענידת השעון באופן בלתי רצוף תספק תובנות מסוימות לגבי הלחץ שלכם. אלא שהפרטים והרמות המדויקים, עשויים להיות פחות מותאמים אישית לעומת מה שתגלו בעזרת שימוש עקבי יותר.

 

למצוא הגיון במעקב אחר לחץ לאורך כל היום

 

נתוני הלחץ שלכם חושפים את המצבים הפיזיולוגיים שלכם לאורך כל היום, בהתאם לפעילות המתרחשת במערכת העצבים האוטונומית הפועלת מאחורי הקלעים ומסדירה את התגובות הגופניות שלכם.

אפשר להגדיר שעונים מסוימים של GARMIN כך שהם יתריעו לכם כשרמת הלחץ גבוהה במיוחד. האזהרה מעודדת אתכם לקחת לעצמכם רגע כדי להירגע, והמכשיר ימליץ לכם להתחיל תרגיל נשימות מודרך בעזרת טיימר לנשימות מרגיעות.

ניתוח הלחץ על בשעון או באפליקציית Garmin Connect בסמארטפון יציגו גרפים כתומים כאשר רמת הלחץ שלכם עולה על 25. מתחת לרמה 25, הופך תרשים הלחץ להיות כחול. הבדל זה הוא המפתח לזיהוי מצבי לחץ ורגיעה.

בסביבת רמה 25, הפעילות בענפים הסימפתטי (לחץ: הילחם או ברח) והפארסימפתטי (התאוששות: נוח ועכל) של מערכת העצבים האוטונומית, שווה פחות או יותר. ברמות גבוהות יותר (25-100), ניכרת יותר פעילות סימפתטית המכינה אתכם לפעולה. רמות נמוכות יותר (0-25) מצביעות על כך שהמערכת הפארסימפתטית היא הפעילה יותר בין השתיים.

מה שרמות הלחץ אינן מספרות, זה מדוע המצבים השונים האלה מתרחשים. ולכן חשוב כל כך שתגדילו את המודעות לגורמי לחץ בחייכם ולצורה שבה גופכם מגיב. כך תוכלו להפיק את המיטב מנתוני הלחץ ששעון ה-GARMIN אוסף, ולפעול על מנת למצוא שיטות יעילות לניהול לחץ.

למשל, רמות לחץ גבוהות עלולות לנבוע מלחץ בעבודה, מחרדה חברתית, או ממשהו פשוט כגון היתקלות בנהגים תוקפניים בכביש. רמות לחץ גבוהות יכולות להיות תוצאה גם של מצבים מאושרים יותר, כגון ההתרגשות שבעבודה חדשה, התרגשות של דייט ראשון, או הפרפרים שיש לרצים בבוקר של מרוץ חשוב. זכרו שהתעמלות מוגזמת, צריכה של ממריצים, תזונה בלתי מאוזנת ומחלות יכולים גם הם לייצר רמות לחץ חריגות.

בלי קשר לשאלה מדוע אתם חווים לחץ, המפתח לאורח חיים בריא ומאוזן הוא לקזז את השפעת החוויות המתישות האלה בעזרת רגעים של רגיעה, תרגול נשימות ושינה איכותית טובה.

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר