ronlight
basket (0)

ישראמן: כל מה שהתביישתם לשאול

ישראמן היא הגרסה הישראלית של תחרות איש הברזל העולמית המושכת אליה מדי שנה מאות ספורטאים מהארץ ומהעולם כולו. אף שהיא זהה בתנאים שלה לתחרות העולמית היא נחשבת לקשה הרבה יותר, בעיקר משום שהיא מתרחשת באילת ובערבה שם תוואי השטח קשה מאוד. אם גם אתם חובבי כושר ואנשים כאלה שלוקחים את עצמם ואת היכולות שלהם לקצה בכל פעם מחדש, גם לכם כדאי להכיר את התחרות הזאת ואולי אפילו לשקול להשתתף בה. אז איך כל זה בכלל התחיל, מה כוללים המקצים בתחרות, מתי תהיה התחרות הבאה ואילו שיאים מיוחדים נשברו בתחרות ברבות השנים? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

איך התחילה תחרות הישראמן?

תחרות הישראמן הראשונה נערכה באילת בשנת 1999 והייתה פרי יוזמתו של העיתונאי יוסי מלמן שארגן אותה ואף השתתף בה כמתחרה. היא כללה בסך הכול 26 מתחרים שמתוכם שלוש נשים בלבד. המסלול דאז כלל שחייה בחוף אילת, רכיבה על אופניים בכביש הערבה וריצה דרך מעבר נטפים עד למעבר טאבה ובחזרה לאילת. המנצח באותה שנה היה אמריקאי בשם סקוט ווילט, ואשתו ג׳ולי הייתה המנצחת מבין הנשים. בשנתיים שלאחר מכן התקיימה התחרות באופן דומה ולאחר מכן הופסקה לארבע שנים בשל קושי לממן אותה. מאז ועד היום התקיימה התחרות באופן סדיר למעט בכמה שנים ספציפיות, אז התחרות נפסקה מסיבות שונות (למשל בזמן משבר הקורונה, אז התחרות שנערכה הייתה בלתי רשמית). מעניין לראות איך בשנים הראשונות מספר המשתתפים עמד על כמה עשרות בודדות, ואיך היום בכל שנה נרשמים לתחרות מעל 1,000 משתתפים כשהמספר רק הולך וגדל עם הזמן.

 

מסלול הישראמן

תחרות הישראמן היא בעצם הגרסה הישראלית הרשמית של תחרות איש הברזל. הרעיון של איש הברזל החל לאחר ויכוח בין ספורטאים חברים שהעלו את השאלה אילו ספורטאים הם הטובים ביותר – שחיינים, אצנים או רוכבי אופניים. כדי ליישב את המחלוקת הם החליטו לייסד תחרות הכוללת את שלושת התחומים הללו והיום מדובר באחת מתחרויות הספורט הקשות והמאתגרות ביותר בעולם. בואו נדבר קצת על כל אחד מהמקצים.

 

שחייה

חלק השחייה בתחרות ישראמן (ואיש הברזל באופן כללי) הוא מבחן תובעני של סיבולת ומיומנות. על המשתתפים לנווט במים פתוחים ולהיאבק בגלים ובזרמים במים. על המתחרים לשלב בין סגנונות שונים כמו חתירה, חזה ופרפר כדי להתאים את עצמם לתנאי הים.

* אורך המשחה הוא 3.86 קילומטרים. השחייה היא החלק הראשון ולכן המתחרים חייבים לשמור על קצב קבוע כדי לחסוך באנרגיה לשלבי האופניים והריצה הבאים. בישראמן הזינוק והסיום הוא בחוף רויאל ביץ׳.

 

רכיבה

לאחר שלב השחייה, ממשיכים המתחרים לרכיבה מאתגרת של 180 ק״מ. הרכיבה היא בתוואי שטח מגוון שכולל עליות תלולות, ירידות מפותלות ומישורים, כשהרוב הוא בנוף המדברי של הערבה. המתחרים חייבים לנהל ביעילות את האנרגיה שלהם ולהתאים את קצב הרכיבה, ושעון מולטיספורט יכול לעזור בכך. לצורך כך נדרשות יכולות תמרון מתקדמות, הבנה של חוקי האווירודינמיקה ושרירים חזקים כדי לדווש. מקצה האופניים דורש מיקוד מנטלי, חוסן ויכולת הסתגלות לתנאים משתנים, תוך שמירה של אנרגיה לקראת המקצה האחרון של התחרות. המסלול מתחיל במלון ספורט באילת וממשיך על כביש 12 אל עבר הרי אילת.

 

ריצה

לאחר הרכיבה המפרכת מגיעים אל שלב הריצה, המבחן הסופי של סיבולת וחוזק מנטלי של המתחרים. המשתתפים דוחפים את עצמם להשלים מרתון מלא באורך 42.2 קילומטרים, בדומה למרתון תל אביב, כשהם מותשים לאחר הרכיבה והשחייה. הריצה בישראמן, כמו הרכיבה, נחשבת לאחת הקשות ביותר בתחרויות איש הברזל הדורשת תוכנית אימון למרתון, בשל תוואי השטח המפותל הכולל עליות וירידות וגם בגלל מזג האוויר. בשלב הזה המתחרים חייבים לגייס את כל החוזק המנטלי ואת תעצומות הנפש שבתוכם כדי לסיים את הריצה ובעצם לסיים בהצלחה את התחרות כמנצחים.

ישראמן: כל מה שהתביישתם לשאול

ישראמן אילת 2024

התחרות של שנת 2024 תתקיים ב-26 בחודש ינואר והשיפוט יהיה מטעם איגוד הטריאתלון. התחרות תוזנק בשעה שש ועשרים בבוקר ואפשר להירשם עד ליום הראשון בחודש ינואר. באתר הרשמי של ישראמן אפשר למצוא מידע מגוון לרבות תאריכים ומקום, שעות גג למקטע, לוח הזמנים לאירוע כולו ועוד. מעבר לתחרות הרגילה, אפשר גם להשתתף בתחרות חצי איש הברזל (אותה תחרות, רק חצי מאורך המקטעים) וכן בתחרויות נוספות כגון מרוץ שליחים. מי שמעוניין להירשם יוכל לעשות זאת דרך אתר התחרות.

 

שיאים ראויים לציון

שיאן הישראמן בכל הזמנים הוא מתחרה גרמני בשם כריסטיאן אלטשלאט שסיים ב-2019 את התחרות בזמן של תשע שעות ו-29 דקות. השיאן הישראלי עמרי גזית קבע את השיא שעומד על תשע שעות ו-47 דקות בשנת 2020. השיאנית המובילה בכל הזמנים היא השיאנית הישראלית אנטונינה רזינקוב שסיימה את התחרות בעשר שעות ו-29 דקות בשנת 2020. שיאן תחרות חצי ישראמן הוא מתמודד ישראלי בשם איתמר אשד שסיים את המסלול בארבע שעות ו-24 דקות בשנת 2023. שיאנית חצי ישראמן בכל הזמנים היא מתמודדת שוויצרית בשם ניקולה ספיריג שסיימה בשנת 2020 בארבע שעות ו-47 דקות. השיאנית הישראלית היא אנטונינה רזינקוב שסיימה את המסלול בחמש שעות ו-14 דקות בשנת 2022.

 

שאלות נפוצות

 

באיזו שנה התחילה תחרות הישראמן?

תחרות הישראמן הראשונה נערכה בשנת 1999 והיא פרי יוזמתו של העיתונאי יוסי מלמן.

 

מאיזה גיל אפשר להשתתף בישראמן?

אפשר להשתתף בתחרות מגיל 18 ומעלה.

 

מתי תתקיים תחרות ישראמן 2024?

תחרות ישראמן לשנת 2024 תתקיים ב-26 בחודש ינואר.

 

מה הפרס של הזוכים בתחרות הישראמן?

הפרס הכספי לזוכה במקום הראשון הוא 10,000 שקלים. עם זאת חשוב להבין כי הפרס האמיתי הוא הסיום של המסלול והתהילה והחוסן שמגיעים איתו.

 

לסיכום

אם גם אתם ספורטאים שרוצים לשבור שיאים ולנפץ תקרות זכוכית, תחרות ישראמן באילת היא בדיוק התחרות בשבילכם. חשוב מאוד לזכור כי מדובר בתחרות קשה מאוד ובאתגר פיזי מפרך ויוצא דופן ברמת הקושי שלו. לפני שניגשים למעמד הזה חשוב מאוד להתאמן כמו שצריך, והמתחרים השונים עובדים קשה מאוד כשנה לפני התחרות ומקפידים על משטר תזונה ואימונים סיזיפי וקפדני. האם אתם הולכים להיות אנשי הברזל הבאים של מדינת ישראל? שיהיה הרבה בהצלחה!

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר