ronlight
basket (0)

ספורט בהריון: האם זה מומלץ? ממה כדאי להיזהר?

אין עוררין על כך שפעילות גופנית חשובה ומועילה לבריאותנו הגופנית והנפשית. הפעילות הגופנית מחזקת אותנו, מפיגה מתחים, שומרת עלינו מפני מחלות ואף עשויה לסייע בשמירה על המערכת החיסונית. יחד עם זאת, אחת השאלות שמעסיקה לא מעט נשים היא האם מותר לבצע פעילות גופנית בזמן ההיריון, ואם כן – ממה כדאי להיזהר וכיצד מומלץ לעשות את זה נכון. הריוניות? מתלבטות האם לעשות ספורט בהיריון? המשיכו לקרוא, כי על כל השאלות שבוודאי עולות בכן בנושא זה נשיב מיד במאמר שלפניכן.

ספורט בהיריון - זה מותר בכלל?

ברוב המקרים, אכן מותר לבצע פעילות גופנית בזמן ההיריון. בין אם התאמנתן לפני שנכנסתן להיריון ובין אם לאו, פעילות ספורטיבית יכולה לתרום בלא מעט היבטים הן לגופכן הן למצבכן הנפשי והרגשי במהלך ההיריון ולצלוח את התקופה המאתגרת. פעילות גופנית לא מאומצת מדי כמו הליכות, פילאטיס ואפילו שחייה, מומלצת מאוד. יחד עם זאת, כדאי לבצע את הפעילות בהדרכתם של מאמני כושר מקצועיים שיתאימו את עצימות ואת אופן הפעילות למצבכן הבריאותי, למצבכן הגופני ולטרימסטר בו אתן נמצאות. במקרים מסוימים, עליהם נפרט בהמשך, חשוב שתתייעצו עם הרופא המטפל לפני שתתחילו להתאמן.

מהם היתרונות של פעילות גופנית בזמן ההיריון?

לא רק שמותר לעשות ספורט בזמן ההיריון, הפעילות הספורטיבית אף מומלצת מאחר שהיא עשויה לסייע לכן לעבור את חודשי ההיריון בצורה אופטימלית. להלן מספר יתרונות של פעילות גופנית בזמן היריון:

  • הפעילות הגופנית עשויה להטיב עם העובר – נשים רבות נמנעות מאימונים בזמן ההיריון עקב החשש שהפעילות המאומצת תפגע בצורה כלשהי בעובר. למעשה, לא רק שהפעילות אינה פוגעת בעובר, אלא היא אף יכולה לשפר את זרימת הדם והחמצן אל העובר.
  • הקלה על כאבי גב וחיזוק שרירים – במהלך ההיריון, עלולות נשים רבות לסבול מעומס על השרירים, מה שגורם בין היתר לכאבי גב, מתיחה בשרירי הבטן ולחץ על רצפת האגן. הפעילות הגופנית עשויה לסייע בהתמודדות עם כל אלה, מאחר שהיא מחזקת את השרירים ואפילו משפרת את היציבה.
  • הפחתת סיכון לסוכרת היריון – סוכרת היריון הוא מצב יחסית שכיח בקרב נשים בהיריון, וטוב לדעת שהפעילות הגופנית מסייעת בהפחתת רמות הסוכר בדם וכתוצאה מכך, היא גם עשויה למנוע התפתחות של סוכרת היריון.
  • הכנה לקראת הלידה – הפעילות הגופנית מחזקת את הגוף ומכינה אותו להתמודד בצורה טובה יותר עם שלב הלידה. כמו כן, הפעילות הגופנית מסייעת לגוף להתמודד עם השינויים הפיזיולוגיים על הצד הטוב ביותר.
  • הפגת מתחים – תקופת ההיריון עשויה להיות תקופה מתוחה מאוד שמאופיינת בלא מעט עליות ומורדות בכל הקשור למצב הרוח ולמצב הנפשי של האישה. פעילות גופנית מסייעת בהפגת מתחים, יעילה בהפחתת לחץ ותורמת לשמירה על מצב רוח טוב.
  • סיוע למערכת העיכול – הריוניות רבות עשויות לסבול מתופעות שונות הקשורות למערכת העיכול, לרבות צרבות, בחילות, הקאות, עצירות וגזים. הפעילות הגופנית מסייעת לתפקודה התקין של מערכת העיכול ועשויה לעזור במניעת עצירות.

להיכנס לכושר בהיריון – האם כדאי להתחיל עכשיו?

אל תתנו לעובדה שלא התאמנתן לפני ההיריון למנוע מכן להתחיל לעסוק בפעילות ספורטיבית. אם אתן לא נמצאות בשום מצב רפואי שמונע מכן להיכנס לכושר במהלך ההיריון, הפעילות הספורטיבית תוכל להיטיב עמכן ועם העובר שלכן. אנו כמובן ממליצים להיכנס לכושר אך ורק בליווי צמוד של מדריכי כושר מקצועיים שיתאימו עבורכן את תוכנית האימונים האופטימלית, תוך התחשבות ביכולות הפיזיות שלכן ובטרימסטר בו אתן נמצאות. כמו כן, אביזרים נלווים כמו שעוני ספורט לנשים עשויים לסייע לכן ולמאמנים לעקוב אחר ניטור המדדים שלכן ולפקח על מצב האימון שאתן מבצעות.

האם פעילות גופנית בהריון עלולה להיות מסוכנת?

ככלל, פעילות גופנית אינה מסוכנת בהיריון, והיא אינה אמורה ליצור סיבוכים לאם או לעובר. יחד עם זאת, ישנם מצבים בהם מומלץ שתתייעצו עם הרופא שלכן בטרם תיכנסו לכושר בזמן ההיריון.

מתי כדאי להתייעץ עם רופא?  

למרות שבאופן כללי אין סכנה בביצוע פעילויות ספורטיביות במהלך ההיריון, ישנם מצבים בהם עדיף להתייעץ עם הרופא שמלווה את ההיריון שלכן ומכיר אתכן ואת ההיסטוריה הרפואית שלכן. לדוגמה, אם יש לכן היסטוריה רפואית של הפלות בהריונות קודמים, או אם אתן נושאות היריון מרובה עוברים או היריון שנוצר כתוצאה מטיפולי פוריות, כדאי לקבל את ברכתו של הרופא המטפל שלכן בטרם תתחילו בפעילות גופנית. כמו כן, מצבים של סוכרת היריון, תפר בצוואר הרחם, יתר לחץ דם, דימום, ירידת מים או צירים מוקדמים, מחייבים ייעוץ רפואי לפני כניסה לכושר.

איזה ספורט מומלץ בהריון?

ישנם מספר סוגי פעילות שמומלצים עבור נשים בהיריון, כאשר הדגש הוא על פעילות אירובית מתונה ועל תרגילים לחיזוק ולהגמשת שרירי הגוף. לדוגמה:

  • שחייה
  • הליכה
  • רכיבה על אופני כושר
  • יוגה
  • פילאטיס

כמו כן, מומלץ לשים דגש על חיזוק שרירי רצפת האגן, מאחר ששרירים אלה נחלשים מאוד במהלך ההיריון. לכן, חיזוק קרקעית האגן עשוי למנוע מצבים של בריחת שתן, לתרום ליציבה הכללית של הגוף ולמנוע כאבי גב תחתון. נוסף על כך, עבודה על שרירי הגב העליון תסייע מאוד במניעת כאבי גב ובשמירה על יציבה נכונה, שעשויה להיפגע במהלך ההיריון לנוכח המשקל שמושך את הגוף קדימה ולמטה.

עוד נציין כי את הפעילות הגופנית מומלץ לבצע בהתאם ליכולותיכן הגופניות, בתדירות של לפחות שלושה פעמים בשבוע. עם זאת, אנו ממליצים לכן להקשיב לגוף שלכן ולהתאמן בקצב שנוח לכן.

ממה כדאי להימנע?

לא כל פעילות גופנית עשויה להתאים לכן בזמן ההיריון, גם אם נהגתן לבצע פעילויות אלה באופן עקבי ותדיר בטרם נכנסתן להיריון. לדוגמה, ריצות, משחקי כדור, עבודה עם משקולות חופשיות, אומנויות לחימה, אגרוף וכדומה, הינן פעילויות שעלולות לגרום לאובדן של שיווי משקל ו/או לפציעות, ועל כן עדיף להימנע מהן. כמו כן, הימנעו מפעילויות שעלולות לגרום לעלייה של הלחץ התוך-בטני, כמו כפיפות בטן.

נוכח כל אלה, נשוב ונדגיש שפעילות גופנית בהיריון מומלצת בליוויים הצמוד של מדריכי כושר שמתמחים בספורט בהיריון. השתדלו שלא לקחת סיכונים מיותרים, בוודאי כאשר מדובר בבריאות שלכן ושל העובר שלכן.

על מה חשוב להקפיד כשעושים ספורט בהריון?

גם אם נהגתן להתאמן בקביעות לפני שנכנסתן להיריון, אין הדבר אומר שכדאי להתאמן באותה עצימות שבה אתן רגילות. הקשיבו לגוף שלכן והקפידו על מנוחות ארוכות שכוללות שתייה מרובה והימנעו ממאמץ יתר. כמו כן, אל תגיעו למצב שבו גופכן מתחמם יתר על המידה, כלומר – מעל ל-38 מעלות, ומתנו את קצב הפעילות האירובית שלכן. היעזרו צמידי כושר שיוכלו לסייע לכן בניטור קצב הלב שלכן באופן מדויק, התלבשו בבגדים נוחים והקפידו לנעול נעלי ספורט נוחות שישמרו על היציבות של גופכן בזמן הפעילות.

באילו מצבים צריך להפסיק?

הפסיקו מיד את הפעילות בכל מצב שבו מתחילים צירים או מופיע דימום נרתיקי וגשו לייעוץ רפואי בהקדם. כמו כן, אם אתן חוות במהלך האימון תחושה של דופק לא סדיר או קוצר נשימה, הימנעו מהמשך פעילות ופנו לרופא. באופן כללי, הקשיבו לגוף שלכן – אם הוא מאותת לכן שהפעילות מאומצת יתר על המידה, הורידו את הקצב ואף חדלו מפעילות אם אינכן מרגישות טוב. זכרו: פעילות גופנית אמורה להטיב עמכן ולא להרע לכן.

בשורה התחתונה, כל עוד אין שום מצב רפואי שמונע מכן אחרת, בהחלט ניתן להיכנס לכושר בהיריון. לכל התלבטות נוספת או שאלה, אנו מציעים לכן לפנות לייעוץ מקצועי עם הרופא המטפל שלכן ולהסתייע במאמני כושר מקצועיים שילוו אתכן.

 

 

 

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר