ronlight
basket (0)

איך לרוץ נכון? כל המידע על ריצה נכונה

ריצה היא כושר מצוין, כזה שעוזר לחזק את השלד והשרירים ומשפר לנו בהדרגה את סיבולת הלב ריאה, עוזר לנו לשמור על המשקל וגם תורם לבריאות הנפש שלנו – ואת כל היתרונות האלה נוכל להשיג אם נדע לרוץ נכון. אם כך, איך רצים נכון מבחינת יציבה, איך צריך לנשום בזמן הריצה, מהן הטעויות שצריך להיזהר מהן כדי לא להיפצע ואילו אביזרים יכולים לעזור לנו להשתפר? הכינו את נעלי הספורט, אנחנו יוצאים לספרינט של מידע שיעזור לכם לרוץ נכון.

 

איך לרוץ נכון – יציבה נכונה

אם אתם עדיין לא רצים באופן קבוע ומסודר ואתם מעוניינים להתחיל, ואפילו אם אתם רצים בקביעות ורוצים לשפר ביצועים, חשוב מאוד להבין תחילה איך מתחילים לרוץ בצורה נכונה ובטוחה. ריצה נכונה מתחילה ביציבה נכונה של כל אחד מהאיברים החשובים בגוף:

 

ראש

במהלך הריצה, הראש צריך להיות מופנה קדימה ולא מוטה מעלה או מטה מדי, וזאת כדי שלא ליצור לחץ גדול על הצוואר.

 

כתפיים

את הכתפיים יש לשמור משוחררות במהלך הריצה. רובינו סובלים מכתפיים מתוחות ומכווצות בגלל ריבוי מתחים בחיי היום-יום, וריצה כשהכתפיים מכווצות ומתוחות מעייפת וגורמת להאטה בקצב. מדי פעם חשוב לעצור, להרפות את הכתפיים ולהרגיש את הכתפיים נשמטות ונרפות.

 

גב זקוף

במהלך הריצה חשוב מאוד לשמור על גב זקוף ומשוחרר ועל יציבה תמירה, ממש כמו שצריך לעשות במהלך ישיבה. באופן הזה בית החזה שלנו יהיה פתוח יותר וזה יקל על הנשימה שלנו. באופן כללי, במהלך ריצה יש לשמור על פלג גוף עליון משוחרר ככל האפשר.

 

תנועות ידיים

תנועות הידיים הן חלק חשוב מאוד בריצה, ותנועות נכונות ישפרו את המהירות, את תחושת הסיבולת ועל הדרך יעזרו לשרוף כמה קלוריות. הידיים צריכות לנוע בחופשיות לצדדים בהצלבה, כשיד אחת נמצאת מאחורה השנייה נמצאת מקדימה.

 

נחיתה על מרכז כף הרגל

לכל אחד יש נקודת איזון שונה בכף הרגל, אך אצל כולם הנקודה הזאת נמצאת באמצע כף הרגל. אפשר למצוא אותה בעזרת תרגול נחיתה על מרכז כף הרגל, וכך לגלות בעצם הפוזיציה הנכונה לריצה בחלוקה נכונה של משקל הגוף והעומס על השרירים ועל העצמות.

 

איך לרוץ נכון – שימוש בנשימה לקביעת הקצב

התאמת הקצב לאורך זמן יכולה להיות מאתגרת. אנחנו ממליצים להשתמש בנשימה שלכם, היא תוכל להכתיב את קצב הריצה הנכון. הדרך הטובה ביותר לבחון זאת היא באמצעות מבחן הדיבור – אם אתם יכולים לדבר ולנהל שיחה בסיסית תוך כדי ריצה או שאתם מתנשפים עד כדי כך שלא יכולים לדבר. קצב מתאים הוא כזה שמאפשר לדבר בו בנחת. באמצעות שעוני ספורט לנשים ולגברים אפשר למדוד את קצב הריצה ולנטר מדדים נוספים. בריצות הראשונות חשוב למצוא באופן הזה את קצב הריצה שמתאים לנו ושיהיה זה שינחה את הריצה שלנו ברוב הפעמים. אפשר להיעזר נוסף לשעוני הספורט גם בדגמים שונים של רצועות דופק המנטרים את הדופק בצורה מדויקת למדי ויעזרו לנו להפיק אפילו יותר מכל אימון ריצה שלנו.

 

התחילו לאט והגבירו קצב בהדרגה

המשפט הכל כך בסיסי הזה הוא חלק חשוב מאוד בכל ריצה. מי שמתחיל מהר מדי במהירות גבוהה מדי, בתדירות אימונים מוגזמת ובמרחקים ארוכים, יגיע לשחיקה מהירה ואף לפציעות ולתשישות שלא יאפשרו לו להתמיד. לכן, הדבר החכם ביותר לעשות הוא להתחיל לאט ובהדרגה. כדאי להתחיל באימון אחד ואחרי יומיים שלושה להמשיך לאימון שחרור. במשך תקופה של שלושה עד ארבעה חודשים שווה לשמור על קצב של שני אימונים בשבוע, אחד בעצימות בינונית ואחד בעצימות נמוכה. שוב, מומלץ בחום לזכור שהיום אפשר למדוד בצורה טובה וברורה את תוצאות האימון ולנטר את המדדים בכל רגע נתון. בעזרת שעוני ספורט לגברים ולנשים אפשר לעקוב באופן מדויק אחר קצב האימון וכך לוודא שאנחנו לא מגזימים בעצימות האימון.

איך לרוץ נכון

טעויות בריצה שנרצה להימנע מהן

כשאנחנו רצים, חשוב מאוד לשים לב שאנחנו לא עושים טעויות, ובייחוד טעויות הנחשבות נפוצות יותר ושאפשר בהחלט להימנע מהן:

  • נדנוד של פלג הגוף העליון (רוטציית יתר בכתפיים): פלג הגוף העליון הוא המעניק תמיכה לרגליים בזמן הריצה. כאשר פלג הגוף העליון שלנו אינו יציב, מרכז הכובד משתנה ואנחנו לא מצליחים לרוץ ישר, מה שגורם לריצה להיות לא יעילה ואף מגדיל את הסיכויים לנפילות ולפציעות.
  • נחיתה על העקב או על החלק הקדמי של הרגל: כבר דיברנו על חשיבות הנחיתה במרכז הרגל. בניגוד להליכה, בריצה אין שום יתרון לנחיתה על העקב או על האצבעות ברגל. חשוב להקפיד על תנועה טבעית ולוודא שבכל צעד משקל הגוף נבלם באמצעות החלק האמצעי של כף הרגל.
  • חוסר שימוש בשרירי התאומים: מדובר בשרירים חשובים מאוד באזור השוק הנותנים לנו בוסט בתנועת הריצה ומאפשרים התמודדות עם העומס, ולכן חשוב לדעת להשתמש בשרירים אלה בזמן הריצה.
  • קצב איטי מדי: אמרנו שקצב שאינו מותאם לנו עלול לגרום לנו נזק, אבל גם קצב ריצה איטי מדי עלול להקשות עלינו לרוץ. חשוב להשקיע ולמצוא את קצב הריצה המתאים לנו.
  • עומס גבוה מדי: עומס כזה קורה בעיקר למתחילים שמנסים לרוץ מהר מדי ומתחילים עם יותר מדי אימונים. חשוב לא להעמיס על הגוף שלנו מההתחלה, כך לא נגיע לעייפות, לשברי מאמץ ולפציעות.

 

טיפים לאיך לרוץ נכון ריצות ארוכות

 

  • מים ותזונה: חשוב לשתות הרבה לפני הריצה, במהלכה ואחריה. הכינו את הגוף לריצה – תזונה מאוזנת ועשירה בפחמימות ובחלבונים ושתייה מספקת יעזרו לשמור על רמת אנרגייה גבוהה.
  • הגדלת המרחק בהדרגתיות: הגדילו בהדרגה את המרחק כדי למנוע מאמץ יתר ולהפחית סיכון לפציעה. עקבו אחר תוכנית אימונים לאחר התייעצות עם מאמן מוסמך.
  • ציוד מתאים: השקיעו בנעלי ריצה איכותיות המעניקות תמיכה לרגליים ולגב. לבשו בגדים מנדפי זיעה כדי להרגיש קלים ולמנוע שפשופים מיותרים. שווה להצטייד בשעון חכם, בזוג אוזניות אלחוטיות המתאימות לריצה ובעזרים טכנולוגיים נוספים שיביאו לשיפור הביצועים שלכם.

 

  • חימום: התחילו תמיד אימון ריצה בחימום דינמי כדי להכין את השרירים ואת המפרקים. סיימו במתיחות ותנו לגוף להתקרר בהדרגה.
  • להיות קשובים לגוף: שימו לב לסימני עייפות, כאב או אי נוחות ונוחו אם אתם מרגישים צורך. אל תהססו לשנות את תוכנית האימונים שלכם בהתאם ולקחת צעד אחורה אם צריך.

 

 

איך לרוץ נכון בעזרת שרירי הליבה?

כדי לרוץ נכון באמצעות שרירי הליבה, התמקדו בשמירה על יציבה זקופה בכתפיים רפויות. יש לשמור על פלג גוף עליון יציב ולהימנע מהישענות קדימה. מומלץ מאוד לשלב תרגילים לחיזוק הליבה בשגרת האימונים כדי לשפר את יציבות הליבה וכן את יעילות הריצה. זכרו כי חימום לפני ריצה הוא חשוב ביותר כדי להכין את שרירי הליבה לקראת מאמץ.

 

לסיכום

זה הזמן לדאוג לגוף שלכם בפעילות אירובי נהדרת. אם תדעו איך לרוץ נכון, לא רק שתשמרו על הגוף שלכם ותפיקו יותר מהאימון, אלא גם תיהנו ממנו הרבה יותר, מה שייתן המון מוטיבציה להמשך. כאן באתר תוכלו למצוא את כל הגאדג׳טים שיעזרו וייתנו עוד בוסט של מוטיבציה.

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר